انواع بازار‌های مالی را بشناسید

انواع بازار‌های مالی را بشناسید
1401/05/23 942 0 دیدگاه
مدت زمان مطالعه : 10 دقیقه

انواع بازارهای مالی

بازار مکانی است که در آن تعدادی خریدار و فروشنده به امر خرید و فروش مشغول هستند. بازار ها متناسب به کالایی که در آن معامله می‌شود به بازار مسکن، ارز، طلا، خودرو و ... دسته بندی می‌شوند. معاملات اوراق بهادار دربازارهای مالی انجام می‌شود. از ویژگی‌های این بازار می‌توان به مشخص بودن قیمت و قوانین شفاف اشاره کرد. شرکت‌ها با استفاده ازبازارهای مالی و ابزار‌های موجود در آنها، به امر تامین سرمایه می‌پردازند.
بازارها بر‌اساس سر‌رسید ابزار قابل معامله، به دو دسته بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می‌شوند.

بازار پول

بازار پول بازاری است که در آن ابزار‌های مالی کوتاه مدت، با سررسید کمتر از یک سال معامله می‌گردد. از مهمترین ویژگی‌های بازار پول کم‌بودن ریسک عدم پرداخت و نقدشوندگی بالا است. بازار پول مکان جغرافیایی خاصی ندارد . بانک‌ها، موسسات اعتباری غیر بانکی و مکان‌های دیگری که داد و ستد ابزار‌های مالی بازار پول در آن انجام می‌شود، تشکیل دهنده بازار پول هستند. از ابزارهای بازار پول می توان به اسناد خزانه، پسپرده های بانکی، اوراق تجاری، گواهی سپرده و ... اشاره کرد.

بازار سرمایه

بازار سرمایه بازاری است که در آن ابزارهای مالی بلند مدت با سررسید بیش از یک سال معامله می شود. از ابزار های این بازار می توان به سهام، یونیت صندوق ها، قرار داد های اختیار معامله و ... اشاره کرد. 
این بازار وظایفی بر عهده دارد که عبارتند از: 
  • تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی
  • تامین سرمایه بنگاه‌ها
  •  تعیین ارزش و قیمت ذاتی بازار‌های مالی

بازار سرمایه خود به دو بازار اولیه و ثانویه تقسیم می شود:

 

بازار اولیه

بازار اولیه، بازاری است که اوراق بهادار برای اولین بار در آن عرضه و مبادله می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان گفت که تشکیل سرمایه در بازار اولیه اتفاق می‌افتد.

بازار ثانویه

این بازار این امکان را فراهم می‌کند تا اوراقی که برای اولین بار در بازار اولیه عرضه شدند، دوباره قابلیت معامله داشته باشند و صاحبان این اوراق نگرانی از جهت خرید یا فروش آنها نداشته باشند.

 

برچسب ها :

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

search credit cards
search credit cards
نظر ثبت شده 0
منوی سایت